Nest Bank rebranding

  • Klient Nest Bank
  • Branża Finanse
  • Rok produkcji 2022
  • Produkt Nest Bank rebranding
  • Kategorie B2B, E-commerce / e-services / m-commerce, Identyfikacja wizualna, Launch, Projektowanie graficzne, Reklama Digital, Serwisy internetowe, Strategia zintegrowana, Insight, Design, Digital, Bankowość, Usługi, Brand Experience, Digital&Mobile, Formaty mediowe lub reklamowe, Doradztwo strategiczne

NEST BANK - WPROWADZENIE Nest Bank powstał jako uniwersalny bank skierowany do rodzin w średniej wielkości miejscowościach. Jest jednym z mniejszych banków w kraju, w którym funkcjonuje ponad 40 innych instytucji bankowych. Właścicielem firmy jest fundusz private quity AnaCap, który inwestuje w...

NEST BANK - WPROWADZENIE Nest Bank powstał jako uniwersalny bank skierowany do rodzin w średniej wielkości miejscowościach. Jest jednym z mniejszych banków w kraju, w którym funkcjonuje ponad 40 innych instytucji bankowych. Właścicielem firmy jest fundusz private quity AnaCap, który inwestuje w rejonie Europy Środkowej i Wschodniej.  Nazwę banku, w oparciu o zjawisko “gniazdowania”, wychowania nowego pokolenia i zapewnienia mu dobrego startu w przyszłość – opracował Dragon Rouge, wraz z pierwotną identyfikacją wizualną. Okres pandemii zaowocował zmianą trendów rynkowych - spadła atrakcyjność dotychczasowej grupy docelowej banku, natomiast wzrosło znaczenie innych. W konsekwencji zmianie uległa także strategia inwestycyjna właściciela banku, która z kolei wpłynęła na zmianę pozycjonowania Nest Bank. W 2021 roku marka zdecydowała się na znaczący manewr. Z banku uniwersalnego stała się bankiem specjalistycznym, który skoncentrował się na przedsiębiorcach. Z banku posiadającego sieć oddziałów fizycznych stał się bankiem digitalowym. Z banku o przyjemnym, ale raczej konserwatywnym wizerunku zmienił w dynamiczny i zadziorny neobank. W efekcie powstał bank, który pokochali przedsiębiorcy. CELE I ZAŁOŻENIA PROJEKTU Odmieniona marka chciała skupiać się od tej pory na potrzebach małych i mikro wielkości firm, z wielu różnych branż w całej Polsce. Przedsiębiorcy stali się osią nowego pozycjonowania i centralnym bohaterem opowieści. To grupa, która słynie ze swojej zaradności i parcia do przodu nawet w sytuacjach kryzysowych. Jednocześnie jest to grupa bardzo niedoceniana w społeczeństwie. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że prawie 30%rocznego PKB w Polsce jest generowane właśnie przez tę grupę. W trudnych czasach trzeba być niemal superbohaterem, aby być przedsiębiorcą. Wychodząc od tego insightu marka postanowiła docenić siłę i sprawczość przedsiębiorców, stać się ich partnerem, który potrafi odpowiedzieć na ich realne potrzeby. Zoptymalizowała procesy, stworzyła produkty i uzbroiła się w narzędzia, które pozwalają na elastyczne działania, typowe bardziej dla neobaków i fintechów niż tradycyjnej bankowości. I taki też miał być wizerunek nowej marki – podkreślający jej dynamikę, innowacyjność i energię nowoczesnego gracza w sektorze bankowym. METODOLOGIA OPRACOWANIA + REALIZACJA Zarówno śmiała strategia biznesowa klienta, jak i pełna determinacji, odwagi i niesamowitej siły grupa docelowa stały się inspiracją dla niezwykle energetycznej i progresywnej identyfikacji wizualnej. Przywodzący na myśl bezpieczne gniazdo symbol został zastąpiony dynamicznym typograficznym znakiem.Wykreślone na podstawie fontu z rodziny Athletics logo ma w sobie ruch, dynamikę, a dzięki wykrzyknikowi na końcu wyraża zdecydowanie. Dodatkowo w identyfikacji marki funkcjonuje w skróconej formie jako N!, wchodząc w rolę avatara. Niezwykle ważną funkcję pełni też sam wykrzyknik - pojawia się zarówno w przeskalowanej formie, graficznie organizując layouty, będąc podstawą paternów, w formie outline’u – działając jako delikatniejszy ornament, oraz w mniejszych formach jako integralna część charakterystycznych, opracowanych na zamówienie ilustracji i infografik przedstawiających benefity i funkcjonalności banku. Dynamika i nowoczesność reprezentowane są nie tylko przez wykrzyknik, logo czy typografię zastosowaną w systemie marki, ale także przed odważną kolorystykę. Podstawowe kolory to głęboki grafit i silnie kontrastujący z nim fiolet, zbliżony odcieniem do tego, który został uznany za Pantone roku 2022 (już po przedstawieniu nowej identyfikacji Nest Bank). Paletę uzupełniają równie energetyczne odcienie zieleni, błękitu i pomarańczowego. Poza odwagą i dynamizmem, w wizerunku Nest Banku miała wybrzmiewać otwartość i szczerość marki w relacjach z klientami. W warstwie językowej postawiono na transparentne informowanie o benefitach i hasło wprost wyrażające respekt dla grupy docelowej banku – ENTREPRENEUR MATTERS!. W warstwie wizualnej zaś idea ta została wyegzekwowana poprzez umieszczenie przedsiębiorców w centrum i pokazanie ich jako prawdziwych bohaterów, gwiazdy polskiej sceny gospodarczej – oświetlonych neonowymi światłami, podkreślającymi ich niesamowitą energię, sprawczość i kreatywność. REZULTATY Nowy wizerunek marki nie przeszedł bez echa – był szeroko komentowany ze względu na swoją nieszablonowość. Najpierw po teaserze rebrandingu w grudniu 2021, a potem po launchu w pierwszym kwartale 2022 wywołał sporo dyskusji wyrażających obawy, czy na pewno nie jest zbyt progresywny jak dla banku. Reakcje partnerów i konsumentów pokazują jednak, że odwaga marki w stawianiu na bardzo charakterystyczną identyfikację po raz kolejny opłaciła się. Nowe programy afiliacyjne z partnerami oraz wzrost konwersji na nowej stronie internetowej o 35% przełożyły się na niemal 300% wzrost liczby założonych kont bankowych (dane za kwiecień – wrzesień 2022), w porównaniu z analogicznym okresem w 2021.